teplomer web

O řidičský průkaz lze žádat elektronicky

Od 1. června 2021 se pro občany otevírá možnost podat žádost o řidičský průkaz elektronicky prostřednictvím Portálu občana (tzv. ePodání), které připravilo Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Ministerstvem vnitra ČR.

Zatím je možno požádat o výměnu řidičského průkazu pouze v případě uplynutí platnosti nebo blížícího se konce platnosti stávajícího řidičského průkazu, ne však dříve než 90 dnů před koncem platnosti.  Žádost se podává po přihlášení do Portálu občana

Podmínkou pro podání žádosti je mít přístup do Portálu občana (NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita…) a mít zde připojenou datovou schránku fyzické osoby. Více informací je možno získat zde. Využitím datové schránky je splněn jeden z legislativních požadavků na jasné ztotožnění osoby, která žádost podává. Díky datové schránce je však možné nejen ušetřit si cestu na úřad, ale také na poštu. Zřízení datové schránky je navíc bezplatné a lze o ni zažádat online .

Díky nastavením notifikací na Portálu občana je také možné dostávat všechna upozornění na datové zprávy prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Jaký je proces podání žádosti?

Portál občana zobrazí formulář žádosti, který bude předvyplněn údaji z Centrálního registru řidičů. Budete mít možnost vybrat si obecní úřad obce s rozšířenou působností, na kterém si chcete vyrobený řidičský průkaz vyzvednout. Součástí předvyplněných údajů bude i nejaktuálnější digitalizovaná fotografie získaná z vybraných registrů státu a digitalizovaný obraz podpisu získaný z posledního řidičského průkazu.

Před závazným podáním žádosti musíte potvrdit správnost předvyplněných údajů a to, že Vaše aktuální podoba odpovídá zobrazené fotografii. Pokud aktuální podoba nebude odpovídat fotografii zobrazené ve formuláři žádosti, musí žadatel, tak jako doposud, osobně navštívit příslušný úřad, kde jej v rámci osobního podání žádosti vyfotí. Po potvrzení správnosti údajů bude žádost odeslána prostřednictvím datové schránky žadatele na podatelnu zvoleného úřadu. Po její kontrole a schválení ze strany úředníka bude žádost odeslána do výroby dokladů.

Kdy bude možné si doklad vyzvednout?

Zákon stanovuje lhůtu do 20 dnů od podání žádosti. Na Portálu občana je možné nastavit si notifikace a dostávat tak všechna upozornění prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Po kontrole a schválení ze strany úředníka bude žadatel o schválení/zamítnutí žádosti upozorněn v Portálu občana a dle nastavení také prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Jakmile bude doklad připravený k předání na vybraném úřadu, budete žadatel informován o možnosti vyzvednutí řidičského průkazu.

Je možné k vyzvednutí dokladu někoho zmocnit?

Ano, nový řidičský průkaz bude možné vyzvednout také na základě ověřené plné moci.

Co dělat s neplatným řidičským průkazem?

Neplatný průkaz musí každý žadatel odevzdat při převzetí nového.

Je možné požádat elektronicky také o vydání řidičského průkazu například z důvodu změny příjmení nebo ztráty?

Ne, možnost požádat elektronicky o vydání řidičského průkazu v ostatních případech je plánována v dalších etapách projektu, na kterých již však nyní Ministerstvo dopravy pracuje, nejdříve však musely být pokryty případy, které představují nejčastější důvody podání žádosti. Nejedná se zde pak o bezplatné vydání a je tedy nutné uhradit správní poplatek. S tímto se pojí nejen nutnost legislativní úpravy, ale také dalšího rozvoje systémů, zřízení platební brány, atd.

Je možné zažádat elektronicky o expresní výměnu, tj. do 5 pracovních dnů?

Zatím ne, jelikož se jedná o úkon spojený s úhradou správního poplatku. Tyto úkony budou řešeny v navazující etapě projektu.

Kam se obrátit v případě dalších dotazů?

  • dotazy či problémy týkající se odeslání žádosti: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • dotazy ke stavu žádosti: je nutno se obracet na ten obecní úřad obce s rozšířenou působností, kam byla odeslána žádost
  • jiné dotazy týkající se agend dopravy: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

pdfInformační leták - elektronické podání žádosti o řidičský průkaz

 

Kontakt

Město Rýmařov
náměstí Míru 230/1, 795 01  Rýmařov
Telefon: 554 254 100 | tel. seznam


E-mail: podatelna@rymarov.cz
Datová schránka ID: 7zkbugk
Číslo účtu: 19-1421771/0100


IČ: 00296317
DIČ: CZ00296317

Úřední dny a hodiny

 Pondělí: 8:00 – 11:30    12:30 – 17:00
 Úterý: dle předchozí domluvy
 Středa: 8:00 – 11:30    12:30 – 17:00
 Čtvrtek: dle předchozí domluvy
 Pátek: dle předchozí domluvy
   
 Prohlášení o přístupnosti
 

  fbig 

Jednotlivá pracoviště